Thursday 19 February 2009

اسفناج پلو


نمی دانم برایتان پیش آمده یا نه. خیلی وقت سبزی پاک کردن و شستن ندارید بعد یک عالمه اسفناج می خرید که یک دفعه پاک کنید و بشورید ولی بعدش دچار سردر گمی شوید که ای وای چه کارشون کنم. خورشت آلو اسفناج ، برانی و نرگسی و دیگر چه؟؟؟؟ تازه من سر اینها هم عذاب وجدان دارم . عاشق برانی ام اما شنیده ها حاکی است که کلسیم ماست مانع جذب آهن اسفناج است خورشت هم که زمان پخت زیادی لازم دارد و خوب عملاً خواص سبزیجات را از بین می برد ازطرف دیگر اسفناج پخته خالی را خیلی دوست ندارم. یک بار خواهر همسرم از اسفناج پلو اسم برد من هم هفته پیش که مانده بودم با این همه اسفناج چه کنم درستش کردم البته دستور اصلی غذا اینجاست .اما من به شیوه زیر درست کردم نمی گویم خیلی خوب بود اما مجمع تائید صلاحیت غذای من( جناب آقای همسر) حکم به درست کردن دوباره اش دادند. راستش همسر من خیلی خوش غذاست و همه چیز هم می خورد وقتی غذای جدید می پزم میخورد و هر چقدر هم که بگویم چطوره؟ جواب همیشه این است: عالیه!!!!!!!!! دستت درد نکند. حالا فهمیدم چه کنم ،ازش می پرسم :باز هم این غذا را درست کنم و اگر جواب داد آره یعنی خوب بوده . به این اسفناج پلو گفت : باز هم درست کن . اما راستش خودم خیلی دوست نداشتم ( البته من کلاً با اسفناج خیلی خوب نیستم )

برنج

اسفناج

پیاز

چرخ کرده

نارنج

نمک، زردچوبه، کمی زیره

گوشت چرخ کرده و پیاز را تفت می دهیم ( من به هیچ عنوان روغن نریختم و مرحله به مرحله در حد دو سه قاشق آب می ریزم تا هم حالت تفت داده شده بگیرد و هم ته نگیرد) نمک و زردچوبه و زیره هم بهش زدم و گذاشتم کمی با آب یک نارنج بپزد . اسفناجها ( می دانید که باید زیاد باشد) را گذاشتم با حرارت کم و کمی آب در حدود 10 دقیقه پخت ( گذاشتم آب کاملاً به خوردش برود) بعد اسفناج پخته را خورد کردم و داخل گوشت و پیاز ریختم و باز هم بدون روغن دو سه دقیقه تفت دادم. بعد از آبکش کردن برنج کمی روغن (فقط اینجا روغن استفاده کردم) ته قابلمه ریختم و چند برگه درسته اسفناج را هم به عنوان ته دیگ گذاشتم و بعد برنج و مخلوط گوشت و پیاز و اسفناج را رویش ریختم و گذاشتم دم بکشد.

از اینکه من نمی گویم برنج چقدرو..............چقدر اذیت که نمی شوید . هرچه دوست داشتید

پی نوشت: امروز ماندم خانه و خیلی بهترم اما باید ببینم بعد از بیرون رفتن دوباره سرفه شروع می شود یا نه. فعلاً ورزش یعنی ورود جریان هوای بیشتر به ریه که یعنی سرفه . پس ورزش ممنوع

13 comments:

Anonymous said...

نارسیس این شکلی که روش نوشته نموار تغییرات وزنمرا نشون می ده چطوری درست کردی؟ می شه بهم یاد بدی؟

نارسیس said...

بهارک جان من درExcel کشیدم و به صورت image در آورد که خیلی وضوح خوبی ندارد یک بار دیگر باید درستش کنم. اما یکی از بچه ها نمودار اکسترا پوند را ذخیره کرده بود و گذاشته بود که وضوحش بهتر بود( فکر کنم نگار این کار را کرده بود)

Anonymous said...

salam narsis aziz khoda ro shokr ke behtari.....
dar zemn che dastur ghazai khubi neveshti...dastet dardnakone o nushe junetun.
rasti khanumi oun soopi ro ke ;e neveshte budi ke dakhelesh reshte dasht....kalerish hodudan cheghadre???akhe mikham dorostesh konam....ama mitrasam kalerish ziad bashe...
mamnun ke pisham miai...hamishe salem o shad bashi

Anonymous said...

مرسی نارسیس جان از جوابت. من تو اکسل بلد نیستم خوش به حالت. چون هر بار درست میکنم برعکس می شه از یه عدد دیگه شروع می شه کلی دردسر. این خیلی مرتب شده از اکسترا بهتره دلم میخواست یاد بگیرم.

Anonymous said...

من هم وقتی غذا درست می کنم خیلی کم روغن استفاده می کنم.
ولی امان از وقتی که مامانه.....

Unknown said...

نارسیس جون بنطر می رسه خوشمزه بشه. دستت درد نکنه که ما رو شریک کردی. من هم تا حالا اسفناج رو با پلو امتحان نکردم. بورانی رو هم زیاد سخت نمی گیرم و اون یه ذره آهن رو ازش چشم پوشی می کنم و گاهی درستش می کنم چون برای تنوع خوبه. از لطفت هم یه دنیا ممنونم. ببخش که این روزها سرم شلوغه و فرصت نمی کنم که به موقع بیام. ایشالا که بتونی با انرژی روز افزون پیش بری

نارسیس said...

بهارک جان توی اکسل داده ها را توی دو تا ستون بنویس بعد انتخاب کن و در insert نمودار را انتخاب و رسم کن با کلیک راست کردن روی آن یا در اکسل 2007 بخشهای فرمت و دیزاین خوشگلش کن بعد کپی کن و ببر تویpaint , و انجا با فرمت jpeg ذخیره کن.

Anonymous said...

سلام خانوم نارسیس جون خوبین؟
چقدر با حوصله هم عکس میذارین هم مینویسیین اتفاقا من عاشق اسفناجم
تونم خالی خالی مثل سبزی
خیلی طعمش رو دوست دارم
این برانی رو هم تا حالا نخوردم اینطور که فهمیدم ماست+اسفناج هست فکر نمیکنم خوشمزه بشه میشه؟

Anonymous said...

راستی کامنتایی که ÷ست قبل براتون گذاشته بودم خوندین؟

Anonymous said...

دوباره سلاممنم هر کاری کردم اینجا کامنت بذارم نشد همونجا جواب دادم اینم کپیش:
بله من سومم .هالیدی جلد یک رو که مکانیک باشه خوندم
لندسبرگ هر چهار جلد رو خوندم
گفتم که من عاشق فیزیکم:دی
من چند سال از تحصیلم رو در ایران بودم همیشه با اینکه معلمهای فیزیکم رو دوست داشتم برام مشکل پیش می اومد نمیتونستم صبر کنم تا معلم درس بده و توضیحاتش حوصلم رو سر میبرد خلاصه یکمی هم شیطون هستم دیگه کلاس رو سرم بود بعد نمیره هام هم همه خوب بود بچه ها هم به هوای اینکه اشکالاتشون رو از من میپرسن گوش نمیدادن نتیجه اینکه معلمم کلافه میشد اخی
خلاصه تا اینکه سال بعدش که یه معلم دیگم مدرسم رو عوض کردم اخه من یکمی زیادی شیطونم:دی
اون گفت که اگر در ازمونی که برگذار میشه رتبه بیاری به یه استاد فیزیک دانشگاه شریف معرفیت میکنم منم امتحان دادم و قبول شدم بعد به اون معرفیم کرد میرفتم پیشش و با ایشون یه سری سوال حل میکردم ولی خب اومدم اینجا و دیگه بهشون دست رسی نداشتم و چیزی که عطش من به فیزیک رو خاموش میکرد همین کتابای لندسبرگ و یه سری سایتهای خوب بود که اگه بخواین ادرسش رو بدم من دیوونه ی فیزیکم

Anonymous said...

دوباره سلاممنم هر کاری کردم اینجا کامنت بذارم نشد همونجا جواب دادم اینم کپیش:
بله من سومم .هالیدی جلد یک رو که مکانیک باشه خوندم
لندسبرگ هر چهار جلد رو خوندم
گفتم که من عاشق فیزیکم:دی
من چند سال از تحصیلم رو در ایران بودم همیشه با اینکه معلمهای فیزیکم رو دوست داشتم برام مشکل پیش می اومد نمیتونستم صبر کنم تا معلم درس بده و توضیحاتش حوصلم رو سر میبرد خلاصه یکمی هم شیطون هستم دیگه کلاس رو سرم بود بعد نمیره هام هم همه خوب بود بچه ها هم به هوای اینکه اشکالاتشون رو از من میپرسن گوش نمیدادن نتیجه اینکه معلمم کلافه میشد اخی
خلاصه تا اینکه سال بعدش که یه معلم دیگم مدرسم رو عوض کردم اخه من یکمی زیادی شیطونم:دی
اون گفت که اگر در ازمونی که برگذار میشه رتبه بیاری به یه استاد فیزیک دانشگاه شریف معرفیت میکنم منم امتحان دادم و قبول شدم بعد به اون معرفیم کرد میرفتم پیشش و با ایشون یه سری سوال حل میکردم ولی خب اومدم اینجا و دیگه بهشون دست رسی نداشتم و چیزی که عطش من به فیزیک رو خاموش میکرد همین کتابای لندسبرگ و یه سری سایتهای خوب بود که اگه بخواین ادرسش رو بدم من دیوونه ی فیزیکم

Anonymous said...

سلام نارسیس جان مرسی از راهنماییت واسه اکسل من این سری حتما امتحان می کنم شاید بتونم این دفعه.

Anonymous said...

منم هم دقیقاً با اسفناج همه این مشکلات رو دارم!! احساس همدردی ام رو اعلام می دارم. ولی ابتکار جالبی بود اسفناج پلو. من شنیدم اسفناج با نوعی لوبیا با کشمش یه جور غذای اسپانیایی ه و چون اسفناجش رو فقط یه کوچولو بخار میدهند باید چیز خوبی باشه!