Friday 13 February 2009

بخار پز من



یک بار توضیح دادم که من به تازگی مجبور به فرمت کردن درایو C سیستمم شدم .چون عادت دارم کارهایم را روی درایو دیگری ذخیره کنم خیلی چیززیادی را از دست ندادم ولی تمامی اطلاعات مربوط به تغذیه و رژیم و عکسهای غذاها و خلاصه اطلاعات مربوط به این وبلاگ داخل یک پوشه روی desk top بود که از بین رفت و حالا می بینم که جمع آوری دوباره اش کار سختی است.این عکسها خوشبختانه داخل دوربین بود . چون فکر نکنم دو سه روزی بتوانم این غذا را درست کنم

.راجع به روش بخار پزی که من به کار میبرم یک توضیح بدهم .من بخار پز برقی ندارم و قصد خریدش راهم ندارم. چون کمی طرفدار محیط زیست و مصرف کمتر انرژی هستم و تازه وقت شستن یک عالمه دم و دستگاه را ندارم. این کاری که من میکنم خیلی ساده است، واقعیت آنقدرساده که رویم نمی شود بگویم .


( بخارپزمن که البته درهم دارد)

من توی وسایل جهزیه ام به اصرار بابا دو سه تا قابلمه و آبکش روحی( نمی دانم فکر کنم باید گفت آلومینیومی، من فظ متداولش را گفتم) دارم که ازش استفاده نمی کردم . یک بار که می خواستم کمی هویج بپزم چشمم به آنها افتاد آمدم قابله را آب کردم و برای اینکه سیاه نشود کمی نمک و روغن توی آب ریختم و بعد آبکش را رویش گذاشتم و هویج را ورقه کردم داخل آبکش گذاشتم و یک در هم رویش. سریعتر از زمانی که داخل آب می پخت، پخت.( چون دمای بخار از آب جوش بیشتر است) و طعم بهتری هم پیدا کرد. حالا کاری که می کنم این است . چیزهایی مثل سیب زمینی ، لوبیا سبز ، لبو و هویج و.... که بافت سختری دارند ( هر کدام را که داشتم) را پس از شستن و ورقه کردن ( اگر ورقه نکنید خیلی طول می کشد که با اصل مصرف بی رویه مغایرت داد) داخل آبکش می گذارم تا بپزد . من کنار همدیگر میچینم ولی وقتی لبو دارید حواستان باشد که کمی جدا از بقیه باشد تا همه را قرمز نکند. بعد از نرم شدن آنها گل کام و کلم بوکلی و کلم بروکسل و کدو و بامیه و..... را که بافت نرمتری دارند و سریع پخته می شوند رویش می گذارم (مواظب باشید که اینها خیلی سریع می پزند). من گاهی مرغ و تخم مرغ و ماهی را هم همین جور می پزم. دقت کنید که ماهی خیلی سریع می پزد و اگر روی بقیه مواد بگذاربم آنها بو می گیرند. البته چون همسرگرامی ماهی را اینجوری دوست ندارد بعدش من برای دو تا سه دقیقه توی یک قاشق روغن سرخش می کنم.

نکته هایش:

می توانید مواد را کاملاً ساده و بدون هیچ چاشنی مصرف کنید. یا در همان زمان پخت رویش نمک بپاشید و برای هر کدام چیزی متناسب. من برای کدو آبغوره، هویج آبلیمو ، سیب زمینی زرد چوبه یانعنا خشک و................ میریزم. یا اینکه موقع سرو روغن زیتون یا سویاسس و............... می ریزم.

من این کار را در مهمانی بسیار رسمی مادرم هم انجام دادم. یعنی در کنار ژله و ژله بستنی و الویه و........ .کمی هویج و لوبیا را بخار پز کردم و روی هویج کمی ابلیمو و شکر ریختم و روی لوبیا هم سسی که با کمی تفت دادن رب و ادویه درست کرده بودم، ریختم.

مامان می گفت آبروم می رود اگر این را هم بگذاری اما باور کنید جز کمی هویج هیچی ازش نماند.

راستی با اسفناج هم ابن کار را کردم و خیلی خوب بود( هم فوق العاده سریع بود و هم رنگشان سبز سبز بود)

15 comments:

Anonymous said...

وایییییییییی نارسیس کدبانو چه کرده اینجا
عزیزم قدیمها اون ظرفها از جنس فلز رویzn بود ولی حالا از جنس الومینیومه و روی کمتره من هم بخاطر خصلت خوب فلز روی چون موقع پخت غذا روی ازاد میشه هرچه ظرف قدیمی رویی بود از مادر شوهرم گرفتم اخه خوروشت رو فقط توی این طرفها دوست دارم درست کنم و تخم مرغ رو هم توی ماهی تابه رویی دوست دارم نیمرو کنم
افرینننننننن چه ابتکار جالب واسه بخارپز کردن بکار بردی
دستت درد نکنه از این پست خوبی که گذاشتی
بوسسسسسسسسس

Anonymous said...

من عاشق کدو بخارپز با هویجممممممم

نارسیس said...

این ظرفهای من قدیمیند در واقع مال مغازه پدربزرگم بوده که سال 65 فوت کردند و خوب وسایل مغازه را برای نوه ها گذاشتند .من حریف شدم که چینی گل سرخی و ملامین برندارم ولی اگر به اینها نه می گفتم بابا دلخور می شد. ممنون سارا جان که گفتی از این به بعد بیشتر ازشون استفاده می کنم

Unknown said...

آفرین نارسیس گل چه روشی ابداع کردی. خیلی عالیه و خیلی خیلی کاربردی و ساده و سالم. ظرفهای بخارپز اینجا هم تقریبا از همین متد پیروی می کنه منتها به جای آبکشهای مرسوم ما یه آبکش قابله ماننده که توی قابله ی اصلی که آب توش ریخته می شه جایگزین می شه و از کف قابلمه ی اصلی حدود ۷-۶ سانت فاصله داره.
دستت درد نکنه که این تجربه ی خوبت رو باهامون شریک شدی

Anonymous said...

سلام به نارسيس كدبانو

راستش با این ابتکار جالب کل از هزینه زندگی ما رو کم کردید ! اینجا بخار پز برقی هستش اما پول برق زیاده!
بخار پز که روی اجاق باشه هم یک بار در فستیوال دیدم!
اما با این کار شما با کمترین هزینه ممکن یک بخار پز مناسب میشه تهیه کرد.

اما در مورد سوالتان
اینکه بگم دقیقا چند کیلو کار درستی نیست! چون به عوامل مختلفی بستگی داره اعم از قدرت بدنی و ......
این متقارن گرفتن کاملا صحیح هستش و برای یک ساعت اگر تنها یک وسیله (کیف)دارید سعی کنید حداکثر هر 10 دقیقه دست به دست یا شانه به شانه کنید.
بهترین حالت ممکن استفاده از کوله پشتی هستش که برای لپ تاپ هم هستش اما خوب در ایران متاسفانه این مطلب به دلایلی نمیشه اجرا کرد یا افراد باز دو بند را در یک شانه می اندازند!

سعی کنید هنگام راه رفتن استیل درست حفظ شود و در صورت خستگی حتما 2-3 دقیقه استراحت و بعد ادامه مسیر

ضمنا از حرف دیگران دلسرد نشوید. ما برای حفظ سلامتی خودمان دور هم جمع شدیم حرف دیگران هم گذرا هستش

موفق باشید

Anonymous said...

سلام نارسیس جونم
ممنون از به اشتراک گذاشتن این تجربه ت خانومی...البته من سالهاست که از این روش استفاده می کنم(فقط با این تفاوت که من این کار رو توی آبکش استیل انجام می دم).اسم این روش "بن ماری" هست واون رو از کتاب آشپزی رزا یاد گرفتم.
معلومه که تو هم مثل من عاشق سبزیجات بخارپز شده هستی...از آشنایی باهات خیلی خیلی خوشحال شدم و امیدوارم همیشه همینطور پرانرژی ادامه بدی.

Anonymous said...

اااااااااااااااا
چه خوشم اومد
من بخار بز ندارم و اهل غذای بخارپز هم نیستم در حال حاضر
اما چون آشپزی دوست دارم از این روش استفاده می کنم
شاید خوشم اومد و شام های بخارپز درست کردم برای خودم
ممنون

نارسیس said...

من کتاب آشپزی ندارم. همیشه هم فکر می کردم همه بلدند وقتی برای همکارام تعریف کردم وخیلی خوششون آمد گفتم برای شما هم بگویم

نارسیس said...

نصف متنم جا ماند

ممنون از همه به خاطر لطفشون. کاری نکردم.

نارسیس said...

راستی اینکه متنم اینقدر غلط املائی دارد باعث شرمندگی است .ولی این پست با بدبختی ارسال شد و حالا هم برای ویرایش اذیت می کند. ببخشید

Anonymous said...

سلااااااام نارسیس جونم خوبی؟
وای من بیچاره شدم تا بیام اینجا کامنت بذارم میدونی چند وقته تو نوبتم؟؟؟؟این قسمت کامنتدونیت باز نمیشد..
وااای ادم کلی خجالت میکشه .نه به شما که انقد واسه پستای خوب خوب گذاشتن زحمت میکشی و نه به من که 4 خط چرت و پرت مینویسم به درده هیچ کس هم نمیخوره چهار تا شکلک هم میذارم وسطش
باضافه ی نمک و فلفل به میزان دلخواه پست شما امادست(اون شکلکه که عینک افتابی زده)

Anonymous said...

نارسیس جان ببخشید چند تا سوال داشتم ممکنه وقتت رو بگیره هر موقع وقت داشتی بیا بگو ..
داشتم بلاگت رو پستهای قدیمیش رو نگاه میکردم ازشون یاد بگیرم
بعد یه لحظه به کنار بلاگت دقت کردم دیدم وزن شروعت مثل من میمونه
و تو الان خیلی خوب کم کردی از ته قلبم به تو تبریک میگم خلاصه اینکه فقط سن و قدمون با هم فرق داره
مثلا سوالا رو میخواستم بگم(خجالت):
نارسیس جون بازه ی کالریت رو از اون اول رو همون 1200 نگه داشتی؟یعنی کالری پایت این بود؟
بعد اونوقت ورزشت هر روز بود ؟میدونی وزن الان شما وزن هدف منه ولی هنوز بهش نرسیدم(گریه)این مدت وقت نفس کشیدن هم برام نمونده ولی ایشالا از این هفته میخوام رژیمم رو جدی بگیرم بخصوص اینکه متوجه کم کاری تیروئیدم هم شدم واشه همینه که اینجوری سخت وزن کم میکنم
نارسیس جان ممنون میشم این هفته کمکم کنی که مثل خودت قدم بردارم ولی اگر وقتت رو میگیره نمیخوام مزاحمت بشم
(گل)

Anonymous said...

نصف کامنت قبلی نیمده همون ادامه ی سوالا بود:
نارسیس جان زحمت میکشی در مورده این هفته از تجربیات خودت کمی راهنماییم کنی؟
من دیگه برم با یه عالمه خجالت که انقدر مزاحمت شدم

Anonymous said...

(گریه)
نه من حرفای نارسیس جونم میخوااام
یه روز به اخره عمرم مونده باشه انتقامم رو از این بلاگفا میگیرم
همیشه به من حسودی میکنه
خب نارسیس جونم یکم به این بلاگفای حسود هم محبت کن انقد منو اذیت نکنه

Anonymous said...

(گریه)
نه من حرفای نارسیس جونم میخوااام
یه روز به اخره عمرم مونده باشه انتقامم رو از این بلاگفا میگیرم
همیشه به من حسودی میکنه
خب نارسیس جونم یکم به این بلاگفای حسود هم محبت کن انقد منو اذیت نکنه